VAN DAG TOT DAG terug blik!

15 mei: Amsterdam – Kathmandu Vandaag vertrek ik vanuit Nederland SCHIPHOL( 15 mei 22.00uur) naar tussenstop Abu Dhabi (16 mei 06.35 uur). we vliegen met Etihad Airlines (www.etihad.com). Voor mij een nog onbekende maatschappij dus zelfs dat is nieuw in dit avontuur. Verwacht wordt dat we weer om 09.35 uur vertrekken. Nu eindelijk naar Kathmandu, Nepal. Verwachte aankomsttijd zal 15.45 uur zijn) Wegens het tijdverschil kom ik daar de volgende dag aan. Tijdverschil is dat daar dan 3.45 uur later zal zijn. Dus mijn klokje gaat van 15.45 uur naar 19.30 uur. Altijd fijn om te weten als ik ga skypen of internetten en mijn dagboek ga bijwerken.

Maar voor het zover is eerst mijn contactpersoon zoeken. Het zal een vertegenwoordiger zijn van HIMEX (agent van “www.snowleopard.nl”in Nepal) waarbij ik deze trip heb geboekt. Ik ben op mijn wenken bediend bij “Snow Leopard Adventures”als ik vragen of problemen had. Hopende werkt het nu ook zo met tussenkomst van deze agent. Hij brengt mij/ons naar het Shanker Hotel (www.shankerhotel.com.np ) In het Shanker hotel zal ik deze dag evaluatie proberen bij te werken of alles wel zo verlopen is als het zou moeten. Voor mij is het nu wat stressen daar ik nog nooit alleen op reis ben gegaan. Zeker niet zo ver en zo lang e waarschijnlijk nog steeds als enige Nederlander.

17 mei:

Kathmandu Vandaag krijgen we een sightseeing tour door Kathmandu van 9 tot 14 uur. Na de tour zal er een wedstrijd meeting gehouden worden. Tevens kan ik op deze dag de bagage, die niet mee gaat op de trekking, in de locker room van het hotel brengen.

18 mei:

Kathmandu òf Kathmandu – Lukla – Phakding Vanuit Kathmandu vliegen we vandaag naar Solu Khumbu, het Everest-gebied. De toppen van de Langtang, Jugal en Rolwaling Himal trekken aan het oog voorbij en na ongeveer 45 minuten landen we op de spannende landingsbaan van Lukla. Het pad naar het ‘Dak van de Wereld’ begint met een afdaling naar de Dudh Kosi (= Melkrivier). Onderweg passeren we gebedsmolens, gebedsmuren en rotsblokken die kleurig versierd zijn met spreuken en gebedsvlaggen. We kamperen in Phakding, met zijn eerste lange hangbrug over de rivier. (3 uur, 2650m)

19 mei: Phakding – Namche Bazar Het pad langs de Dudh Kosi loopt ‘Nepali flat’ en voert over verschillende hangbruggen. Bij Jorsale is het toegangshek van het Sagarmatha National Park, dat beroemd is vanwege zijn flora en fauna. Bij de checkpost wordt de permit gecontroleerd en betaalt de Sirdar de national park fee. Hoog boven het dal uit torenen de eerste sneeuwbergen (Kusum Kanguru en de Tamserku) op. Direct na de laatste hangbrug begint de steile klim van 600 meter naar Namche Bazar. Bij helder weer hebben we op een hoekje van dit schitterende bospad misschien een eerste blik op de verre Mount Everest! Na de vele haarspeldbochten toch nog onverwacht bereiken we het drukke, maar gezellige marktplaatsje Namche Bazar. (6 uur, 3450m)

20 mei: Namche Bazar Vandaag hebben we een acclimatisatiedag in Namche Bazar. In en rondom Namche Bazar is voldoende te bezichtigen, zoals: de Tibetaanse (zaterdag)markt bij de stupa, souvenirwinkels, bakkerijen, het Sherpa-museum (met expositie over de klimgeschiedenis van de Mount Everest) en het National Park Headoffice (met expositie). Wie de Mount Everest en het verdere verloop van de tocht wil zien zonder ver te stijgen, maakt een kans bij het National Park Headoffice (achter het legerkamp). Natuurlijk bestuderen we in Namche het finish terrein alvast.

21 mei: Namche Bazar – Thyangboche – Deboche In de ochtend kan er vanaf het brede, gemakkelijke pad volop genoten worden van de uitzichten op de Ama Dablam en de kolossale Nuptse-Lhotse-wand waar de top van de Mount Everest nog net bovenuit steekt. Ook de kam waarop het Thyangboche-klooster ligt, is al van veraf zichtbaar. Het pad duikt weer in de diepe, beboste kloof van de Dudh Kosi. Na de lunch wacht ons nog de twee uur durende klim naar het Thyangboche-klooster door prachtige bossen. We kamperen hier of bij het minder bekende vrouwenklooster van Deboche, dat niet op vijf, maar op zes uur lopen ligt. (6 uur, 3800m)

22 mei: Deboche – Dingboche Het bospad daalt af naar de rivier, die zich door een smalle kloof perst. Over een spannende hangbrug lopen we naar de overkant. De Ama Dablam wordt steeds dominanter. We stijgen daarna geleidelijk boven de boomgrens uit. De lunch zal genuttigd worden in Pangboche. In het klooster van dit Sherpa-dorp werd een heuse yetiscalp bewaard, maar deze is helaas gestolen. In het kale landschap voorbij Pangboche wonen nog maar weinig mensen permanent. In de zomer grazen er yaks. Pheriche is een klein dorp met enkele lodges en de kliniek van de Himalayan Rescue. We kamperen in Pheriche of het nabijgelegen Dingboche (7 uur, 4410m)

23 mei: Dingboche Deze dag is te gebruiken als een rustdag en/of acclimatisatiedag. Wie zich goed voelt kan een schitterende wandeling maken richting Chhukhung in de Imja-vallei, om de hoek van Ama Dablam. Dit dal is omsloten door prachtige ijswanden en met helder weer is het uitzicht op Lhotse en Makalu vanuit dit dal fantastisch! De route loopt onderlangs de kolossale Lhotse-Nuptsewand (4-5 uur heen en weer).

24 mei: Dingboche – Lobuche De dag begint adembenemend mooi. De vlakte die we oversteken wordt omringd door hoge bergen en de struiken zijn bedekt met een laagje rijp. Uiteindelijk gaat het pad zwaar omhoog en loopt verder over de morenen van de Khumbu-gletsjer. De omgeving is ruig en ontzagwekkend; een mens in deze omgeving is een nietig wezen en het is een bijzondere gewaarwording om dat te ontdekken. Hier zal ik de oude Chortes zien. Ik heb Henk Sippers bellofd om een foto te maken van een speciale CHORTE namelijk die van Eberhard zijn vriend. Deze Chorte is de laatste die achter de andere staat. Ik heb Henk beloofd om voor hem nieuwe foto’s te maken. Henk heeft vorig jaar deze tocht en deze Marathon gelopen.Dit ter nagedachtenis van zijn vriend. Deze vriend is gestorven op de Mount Everest na het bereiken van de Top. Henk is een ultraloper die overal in de wereld al is geweest, voornamelijk met deze vriend. Henk zie ik ook als vriend, hij heeft mij zeer goed geholpen met tips en adviezen om mijn reis zo goed mogelijk te plannen. Ik zie hem dan ook als een groot man waar ik respect voor heb. je kunt zijn verhaal lezen in zijn boek namelijk. Ik zal al snel de plaquette gaan lezen die erop bevestigd moet zijn met 3 schroeven. Erop zal staan:In Memorium of Erich Eberhard Schaaf who lived his dream and died on Mt. Everest may 19 th 2012 His spirit lives on.We overnachten in het koude Lobuche, op de zijmorene van de Khumbu-gletsjer. (5-6 uur, 4950m)

25 mei: Lobuche – Gorak Shep Vanuit het kamp steken we eerst een zijarm van de Khumbugletsjer over. Na twee uur lopen wordt Gorak Shep (5150 m) bereikt, waar Kala Pattar goed te zien is. Het lijkt een makkelijk te beklimmen heuvel, maar schijn bedriegt want op 5000 meter hoogte is geen enkele klim meer makkelijk! (3 uur, 5150m).

26 mei: Gorak Shep (Kala Pattar) Voor de goed-geacclimatiseerden staat vandaag het hoog(s)te punt van deze tocht op het programma: de Kala Pattar, 5545m. Uiteindelijk na ongeveer 1,5 à 2 uur klimmen wordt de top bereikt. Deze beproeving wordt dubbel en dwars beloond met een magnifiek en overweldigend uitzicht van 360 graden. Natuurlijk wordt de blik het eerst getrokken naar de Mount Everest en de Khumbu-ijsval met daarnaast de Nuptse. Maar ook fraaie bergen als de Pumori en de Ama Dablam blijven de aandacht opeisen. Wie liever lekker wil uitrusten en energie wil besparen voor de marathon, kan ook vanuit het kamp genieten van de prachtige uitzichten op de Mt. Everest, Nuptse, Pumori en de vele andere sneeuwreuzen.

27 mei: Gorak Shep – Everest basecamp Over morenen en langs ijstorens lopen we naar het basiskamp. Het pad is niet altijd even duidelijk meer. De top van de Mount Everest is vanuit het basiskamp niet te zien, maar de formaties van de Khumbu-ijsval zijn bijzonder indrukwekkend. (2-3 uur, 5357m) Niet-lopers keren vandaag terug naar het lager gelegen Somara. 28 mei: Everest Basecamp Rustdag in het Everest Basecamp. Niet-lopers keren vandaag terug in Namche Bazar.

29 mei: Everest Basecamp – Namche Bazar TENZING HILLARY EVEREST MARATHON Om 7 uur start de race waar we zo voor getraind en gevochten hebben. Via vier checkpoints (Gorak Shep, Pheriche, Phunge Thanga en Namche Bazar) lopen we naar de finish in Namche Bazar. Aansluitend zal er deze avond een feestelijk diner zijn met prijsuitreiking. 30 mei: Rustdag in Namche Bazar.

31 mei: Namche Bazar – Monjo ’s Ochtends doen we lekker rustig aan, omdat de loop van eergisteren nog goed in de benen zit. Na de lunch maken we ons klaar voor de afdaling naar Monjo (ca. 2 uur, 2900 m)

1 juni: Monjo – Lukla Over het hoofdpad van de Everesttrektocht dalen we weer helemaal af naar Lukla. Het pad is bekend van de heenweg, maar het oog vangt weer andere details op, dan op de heenweg. (5 uur, 2800m)

2 juni: Lukla – Kathmandu Terugvlucht naar Kathmandu.

3 en 4 juni: Kathmandu Vrije dagen in Kathmandu. Twee dagen die erin zijn gelast als tijdens da afgelopen dagen het weer niet mee zit en we later zijn teruggekeerd. Rekening houden hiermee is belangrijk, dus vandaar dat Snow Leopard met mij deze zekerheid erin hebben gelast Deze dagen kunnen ook noodzakelijk zijn voor de terugvlucht van Lukla naar Kathmandu. (er wordt op zicht gevlogen, bijvoorbeeld bij zware bewolking kan het dus voorkomen dat men tijdelijk niet kan vliegen. Daarom houden we rekening hiermee bij het plannen van de intercontinentale terugvlucht!)

5 juni: Kathmandu (verwacht vertrek 20.55 uur – Abu Dhabi (aankomst 23.55 en vertrek 01.50)-Amsterdam Schiphol (aankomst 6 juni verwacht ik om 07.00 uur).

6 Juni Weer helemaal thuis. Rust of Feest wie zal het zeggen. Wat zal de verrassing zijn? Wie heeft mijn avontuur gevolgd en wie wil het nog eens horen! Ik denk dat ik maar niet ga slapen. dat zal ik van de opwinding waarschijnlijk ook niet kunnen. Heb ik er wel voor over. In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor alle steun, hulp, begrip en warmte die jullie aan mijn gezin, mij zelf en voor KiKa hebben gegeven. Ook alle aandacht gaf me veel energie. De media dank ik dan ook heel hartelijk en misschien dat we elkaar nog ooit eens zullen spreken. Mocht ik niet zijn teruggekeerd door onvoorziene omstandigheden dan zijn de bovenstaande woorden drie keer zoveel waard. Ik heb dan echt een mooi leven gehad waar niemand ooit spijt voor hoeft te hebben. Pluk je dag, jaag je droom na en grijp die kans in je leven. Dan pas weet je waarvoor we op aarde zijn of waren. Ik hoop dan dat mijn goede voorbeeld en mijn respect voor elkaar en onze wereld goed doet volgen.

Bent u een unieke initiatiefnemer met een nieuwe droom of met grote plannen, ik sta open voor een nieuw avontuur dus laat het me maar weten en we gaan het realiseren.

Met sportieve groet,

Alex van Hedel

Schijndel.

Advertenties

Geplaatst op 29 april 2014. Markeer de permalink als favoriet. Reacties staat uit voor .